onsdag 13 maj 2015

Konsthistoria - Laokoons död/Laokoongruppen

Om konstnärerna 

Konstverket jag har fått är en staty i marmor som står i Vatikanstaten och den heter Laokoons död eller Laokoongruppen. Statyn är gjord av Athenodoros, Polydorus och Hagesander omkring 170-50 år f. Kr. Athenodoros var son och lärjunge till Hagesander. Alla tre skulptörerna kom från Rhodos, Grekland och alla tre verkade under århundradet före Kristus. 

Syftet med konstverket

Syftet med skulpturen kan diskuteras men det är nog främst att avbilda en religiös händelse. Laokoongruppen består av prästen Laokoon, som står i mitten, och hans två söner, på var sin sida om sin far.

Laokoon kom från Troja, i dåvarande romarriket, som låg i krig med grekerna. Kriget hade pågått i tio år då grekerna kom på en plan att överlista trojanerna. De byggde en trähäst som de fyllde med soldater, seglade iväg med sina skepp och gömde de bakom en ö i närheten och lät en slav stanna kvar. När trojanerna kom fram till hästen sa slaven att det var en offergåva åt tronernas gud Athena. Trojanerna tog då in hästen i staden för att bränna den men på kvällen hade de först en fest. Mitt i natten klättrade soldaterna i hästen ut och dödade trojanerna tillsammans med de greker som gömt sig i sina skepp bakom en närliggande ö. Laokoon kommer in i bilden för han varnade sitt folk för att ta in hästen i staden, han anade att något lurt var på gång. Laokoon var på väg att kasta sitt spjut mot hästen och avslöja grekerna men innan det hände kom det upp två gigantiska ormar ur havet som dödade Laokoon och hans söner. Detta såg trojanerna som ett tecken på att Laokoon hade haft fel och de tog då in hästen i staden. Statyn föreställer alltså när de två ormarna håller på att döda Laokoon och hans söner som försöker kämpa emot. 

Syftet med skulpturen kan som sagt vara att avbilda denna händelse som kan ha haft en stor betydelse för grekerna (som lyckades ta över Troja efter händelsen). Skulptörerna kommer från Grekland och tyckte kanske därför att detta var en händelse som de ville avbilda för de tyckte att det var en vändpunkt eller en viktigt del i kriget mot romarna. De ville kanske även med skulpturen göra andra greker stolta över vad de åstadkommit. Det skulle kunna räknas som att skulptörerna vill skryta med sitt konstverk. Skaparna av statyn kan även ha avbildat denna händelsen därför att det är ett svårt jobb att göra och de ville visa hur duktiga de var. Den romerska författaren Plinius den äldre sade nämligen att detta var väldens bästa konstverk. 

Jag tror att syftet påverkar sättet konstverket är gjort på genom att det är mer detaljerat. Eftersom det är en stor händelse som skaparna vill avbilda så vill de göra det bra. Därför har resultats blivit så bra för de vill inte slarva med något, många skulle kanske få se skulpturen och då ville de inte att det skulle finnas några fel. Skulpturen är välgjord. 

Utseende

Skulpturen föreställer som sagt Laokoon, som står i mitten, och hans två söner, som står på varsin sida om deras far. 

Ormarna
Alla tre är intrasslade i totalt två ormar. Den ena ormen har sin ände virad runt den högra sonens fot. Sonen försöker få sin fot fri. Denna ormens kropp går sedan snett uppåt och vänster på skulpturen; runt Laokoons knän, bakom hans ben, under den vänstra sonens arm, bakom hans rygg och sedan finns (vad som liknar) dess huvud i den vänstra sonens vänstra arm. Den andra ormen är på väg att bita Laokoon i hans vänstra höft, sedan har den slingrat sig runt den högra sonens högra arm, upp över Laokoons arm, bakom hans rygg och sedan försvinner den ungefär vid Laokoons högra arm. Laokoons högra arm ser sliten ut och man ser att den en gång i tiden har trillat av statyn. 1957 satte man dit Laokoons ursprungliga högerarm som hittades 1905. 

Laokoon och hans söner

Laokoon har ett plågat ansiktsuttryck. Han har krulligt, långt hår och skägg och ett lite vridet och vinklat huvud. Hans kropp är muskulös och utsträckt; alla hans muskler ser ansträngda ut. Han står med sitt vänstra ben på marken och med det andra benet står han antingen på något som är högre upp eller så lyfter han det, det är svårt att avgöra i skulpturen (egentligen vilar hans högra fot  på statyns ”fot”).  Laokoon ser lite äldre ut i ansiktet än hans söner. 

Den vänstra sonen ser inte ut att göra lika mycket motstånd mot ormarna. Han ser mer ut som att han har accepterat sitt öde. Hans högra arm är uppsträckt mot himlen och hans vänstra håller för och bort den ena ormens huvud. Sonens huvud är vinklat väldigt snarlikt Laokoons och även sonen har ett skrälligt hår, dock saknar han skägg. Ormen har ett bra grepp runt hela den vänstra sonen. Hans knän dras framåt, de är påväg att pressas mot Laokoons högra knä. Tack vare att ormen har ett så bra tag runt sonens ben ser det ut som att är påväg att falla, han står bara på tårna på sin vänstra fot, det andra benet ser ut som att det kommer bli kapat då det dras närmare Laokoons knä. 

Den högra sonen har ett plågat ansiktsuttryck och kort krulligt hår. Han ser panikslaget mot sin högra hand (vilket han saknar i skulpturen) som om han stirrade rakt in i ögonen på ett spöke. Man hade kunnat tänka sig att en av ormarnas huvuden hade kunnat stirra tillbaka mot honom men det gör de inte. Runt den högra sonens högra armveck har en av ormarna slingrat sig och den ser ut att gå uppåt och åt vänster i bild, i ena änden sitter huvudet som är på väg att bita Laokoon i höften, den andra änden går runt Laokoons arm, bakom hans rygg och försvinner men ser ut att en gång ha gått igenom Laokoons högra arm. Den högra sonen har den andra ormens svans slingrad runt sin vänstra fotled. Sonen lyfter benet och försöker trycka bort ormen. Över sin vänstra axel har sonen något tyg som kan ha varit hans kläder. Det finns även tyg under Laokoons ben (baksidan av hans lår), en liten bit ligger över ormen till höger i bild och sedan lite mer tyg finns under den vänstra sonens rumpa. Båda sönerna ser ut att vara väldigt muskulösa men inte lika mycket som deras far. 

Personerna i verket är inte insatta i någon miljö. Det är bara de och ormarna. Människorna står mot något som ser ut som början av en pelare men det skulle jag inte räkna som miljö, det ser mer ut som en fot till statyn för att den ska vara stadigare. I detta verket är det karaktärerna som är det viktiga, inte miljön. 

Jag tycker att kropparna är lite överdrivet avbildade. Personerna (framförallt Laokoon) är väldigt muskulösa, dock är de inte omänskligt muskulösa. Laokoon ser även ut att vara minst ett huvud längre än sina söner, detta tror jag är meningen då Laokoon är huvudpersonen i verket (sönerna utgör inte en så stor del av berättelsen bakom verket, om de ens är med). Skaparna vill markera Laokoon extra, de vill att han står mer i centrum i bilden (inte fysiskt menat). Laokoon kan även vara större därför att sönerna inte är så gamla eller för att de är kortväxta. Anledningen till varför de är så muskulösa stärker min teori som syftet bakom bilden. Skaparna vill visa att de är duktiga konstnärer så de försöker sig på något svårare; avbilda alla kroppens muskler i rörelse och så att det ser naturliga ut (alltså att de sitter på rätt ställen och är verkligt stora). Det är inte omöjligt att människorna såg ut såhär för länge sedan eftersom de kanske inte hade ett lika stort överflöde av mat. De hade alltså inte lika mycket fett och då syntes musklerna mer. Karaktärerna (främst Laokoon) är väldigt utdragna tack vare ormarna som drar i dem. Detta tror jag har att göra med att konstnärerna vill visa hur duktiga de är. Genom att karaktärerna sträcks ut ser man fler muskler så då får konstnärerna mer kroppsdelar att jobba med och kan även där visa deras skicklighet. 


Jag tycker om bilden. Jag gillar att även om det är en staty av marmor så blir den levande, det är action i verket. Kampen mellan ormarna och Laokoon-familjen blir verkligare. Jag tycker om hur verkliga figurerna är. Alla kroppsdelar, muskler och ansiktsuttryck ser verkliga ut. Alla detaljer i alla kroppsdelar gör även det verket verkligare (det var inte avsett att vara en ordlek). Det stör mig lite att sönerna är så mycket mindre är Laokoon. De ser hyfsat vuxna ut så då kan jag tycka att de borde vara lite längre.



Såhär blev min bild. Den föreställer tre pirater i en strid på ett piratskepp. Piraten i mitten har ett svärd i sin högra hand och håller på att dra sin revolver. Till höger står en kvinna som precis blir skjuten i magen. Hon håller på att falla bakåt. Till vänster står en till manlig pirat. I sin högra hand har han sin revolver som han har riktat mot luften. Med sin vänstra hand låser han upp ett lås som suttit runt hans fotled. Låset går via en kedja till en kanonkula som håller honom fast, han har alltså varit en fånge.

När jag först fick min bild, alltså figurerna jag skulle jobba med, tyckte jag att personen till höger skulle vara en basketspelare. Jag genomförde inte idén för jag kom inte på något sätt att få de andra figurerna att passa in som basketspelare eller idrottare. Min andra idé var att göra pirater och den idén genomförde jag därför att jag kunde få alla figurerna att passa in. Jag ändra lite på några figurer för att förbättra bilden. Piraten i mittens ena arm ändra jag lite på och kvinnan till höger såg i början ut som en man.

Jag är nöjd med min bild, jag har spenderat mycket tid och arbete på bilden och gjort många detaljer. När jag skissade bilden gjorde jag en massa detaljer, när jag sedan skulle måla bilden trodde jag inte att jag kunde göra det men jag lyckades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar